Showpainin sanasto ja termit

Showpainin terminologiaa

Showpainissa on oma erityinen sanastonsa, joka sisältää termejä liittyen otteluihin, hahmoihin, juonenkäänteisiin ja tekniikoihin. Tässä on yleisimpiä showpainin termejä ja niiden merkityksiä:

Yleiset Termit

  • Babyface (”face”): Hyvä hahmo tai sankari. Babyface on painija, jota yleisö kannustaa. Hän taistelee pahiksia (heel) vastaan ja edustaa yleensä oikeudenmukaisuutta ja hyveellisyyttä.
  • Heel: Paha hahmo tai konna. Heel-painijat pelaavat ilkeää roolia ja rikkovat sääntöjä. Heelit usein provosoivat yleisöä ja saavat heidät buuaamaan.
  • Tweener: Hahmo, joka on jossain babyfacen ja heelin välimaastossa. Hänessä voi olla sekä hyviä että pahoja piirteitä, ja yleisö suhtautuu häneen vaihtelevasti.
  • Kayfabe: Showpainin todellisuudeksi naamioitu juonikehys. Kayfabe pitää sisällään tarinat, hahmot ja näytellyt konfliktit, jotka esitetään tosina sekä yleisölle että ulkopuolisille. Kayfabe on osa showpainin viihteellistä illuusiota.
  • Shoot: Kaikki showpainin tapahtumat, jotka ovat oikeita ja eivät osa käsikirjoitusta. Shoot voi tarkoittaa oikeaa loukkaantumista tai todellista riitaa painijoiden välillä.
  • Work: Kaikki, mikä on käsikirjoitettua ja osa showpainin tarinaa. Esimerkiksi ottelut, feudit ja promo-puheet ovat workia.
  • Promo: Painijan pitämä puhe tai haastattelu, jossa hän esittelee hahmoaan, tarinaansa tai haastaa vastustajiaan. Promot auttavat edistämään tarinoita ja luomaan hahmojen välisiä jännitteitä.
  • Gimmick: Painijan hahmo, persoona tai teema. Gimmick voi olla esimerkiksi soturi, rocktähti, hirviö tai jokin muu viihteellinen rooli, jonka avulla painija erottautuu muista.

Ottelu- ja Liiketermit

  • Pinfall: Ottelun voittotapa, jossa painija pitää vastustajan selän maassa kolmen sekunnin ajan. Yleisin tapa voittaa ottelu.
  • Submission: Ottelu voitetaan pakottamalla vastustaja luovuttamaan kivun vuoksi lukko-otteessa (submission hold).
  • Count-out: Ottelun voittotapa, jossa vastustaja ei palaa kehään tuomarin laskemaan kymmeneen. Tämä tapahtuu, jos painija jää kehän ulkopuolelle liian pitkäksi aikaa.
  • Disqualification (DQ): Ottelu päättyy diskaukseen, jos painija rikkoo sääntöjä esimerkiksi käyttämällä aseita tai hyökkäämällä tuomaria vastaan.
  • Finish(er): Liike tai hetki, jolla ottelu päätetään. Finisher on painijan erikoisliike, jonka avulla hän voittaa ottelun. Esimerkiksi John Cenalla on ”Attitude Adjustment” ja The Rockilla ”Rock Bottom”.
  • No-sell: Tilanne, jossa painija ei näytä ottelussa saamaansa osumaa uskottavasti. Tämä voi olla osa hahmon gimmickiä (esim. yliluonnollinen voima) tai virhe show’ssa.
  • Bump: Painijan vastaanottama isku tai pudotus, joka näyttää kivuliaalta mutta on harjoiteltu turvallisesti. Bumpit ovat tärkeä osa ottelua ja vaikuttavat yleisön kokemukseen.
  • Botch: Virhe suoritetussa liikkeessä tai ottelussa. Botch voi johtaa loukkaantumisiin tai näyttää epäuskottavalta, mutta on yleensä osa suoraa lähetyksen riskiä.

Juoni- ja Hahmokehitystermit

  • Feud: Pidempiaikainen tarina tai konflikti kahden tai useamman painijan välillä. Feudit voivat kestää viikoista vuosiin ja sisältävät otteluita, promoja ja käänteitä.
  • Turn: Hahmon muutos hyvästä (babyface) pahaksi (heel) tai päinvastoin. Turnit ovat keskeisiä tarinankerronnassa ja muuttavat hahmojen dynamiikkaa.
  • Angle: Juonikuvio tai tarinalinja, joka edistää painijoiden välistä feudaa tai tapahtumien kulkua. Esimerkiksi ”pettämiset”, liittoutumat ja haasteet ovat angleja.
  • Run-in: Tilanne, jossa ottelun aikana kehään ryntää odottamaton henkilö, esimerkiksi auttamaan toista painijaa tai aiheuttamaan hämmennystä.
  • Blading: Verenvuodon aiheuttaminen käyttämällä teräasetta, kuten partaterää. Tämä on ollut perinteinen tapa lisätä draamaa otteluihin, mutta se on nykyään harvinaisempaa turvallisuussyistä.

Muut Termit

  • Card: Ottelutapahtuman kokoonpano, joka listaa kaikki illan ottelut. Main Event on tapahtuman tärkein ja viimeinen ottelu, kun taas Undercard ja Midcard sisältävät vähemmän tunnettuja ottelijoita.
  • Pop: Yleisön voimakas positiivinen reaktio esimerkiksi sankaripainijan saapuessa kehään tai tehdessä yllätyksellisen siirron.
  • Heat: Yleisön negatiivinen reaktio, joka kohdistuu yleensä heeliin. Heat on merkki siitä, että yleisö vihaa hahmoa tarinan mukaisesti.
  • Stable: Ryhmä painijoita, jotka ovat liittoutuneet yhteen edustaakseen samaa asiaa tai agendaa. Esimerkkejä kuuluisista stableista ovat WWE ”D-Generation X” ja ”The Shield”.
Scroll to Top